Wróć na DaWandę »

Planer słów kluczowych w Google AdWords

dawanda
20 September 2017
Inne

Optymalizując swój sklep, możesz poprawić jego ranking w wyszukiwarce Google i tym samym sprowadzić do niego więcej potencjalnych nabywców. Czynniki, które mają szczególny wpływ na poprawę rankingu w wyszukiwarce to obecność słów kluczowych w tytule, adresie URL, nagłówkach i tekstach oraz pozycja słów kluczowych w tych elementach. Zastanowimy się, które słowo kluczowe (zapytanie) ma największy potencjał oraz jakie słowa kluczowe należy wybrać, aby „zwykły” użytkownik internetu stał się Twoim klientem. W tym celu musisz zbadać i zmierzyć wartość słów kluczowych.

Czego się dowiesz?

  • co to jest Planer słów kluczowych w Google AdWords i jak działa
  • jak odpowiednio dobierać słowa kluczowe do produktów
  • które słowa kluczowe gwarantują wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania
  • co to jest długi ogon słów kluczowych

Jak działa Google AdWords?

Aby zbadać i zmierzyć wartość słów kluczowych, musisz najpierw dobrać odpowiednie słowa kluczowe – czyli takie, które będą trafnie opisywać produkty, które sprzedajesz na DaWanda. Zadaj sobie pytanie, czy wpisując dane słowo kluczowe, użytkownicy Internetu znajdą Twój sklep, a w sklepie właśnie to czego szukają.

Gdy ustalisz już listę odpowiednich słów kluczowych, pora zmierzyć ich wartość – sprawdzić ich liczbę wyszukiwań. W tym celu warto skorzystać z Planera słów kluczowych Google – narzędzia, które umożliwi Ci znalezienie propozycji słów kluczowych oraz pozwoli oszacować miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego. Aby uzyskać dostęp, musisz założyć konto na Google AdWords. Gdy już to zrobisz, kliknij menu Narzędzia i wybierz Planer słów kluczowych.

planer google adwords

Na ekranie powinno pojawić się kolejne okienko:

planer google adwords 2

Zacznij od wpisania swojego słowa kluczowego. Załóżmy, że sprzedajesz torebki, a wybrane przez Ciebie słowo kluczowe to torebki handmade. Jeżeli chcesz wpisać więcej słów kluczowych, oddziel je przecinkiem np: torebki handmade, torebki ręcznie robione.

Następnie ustal kraj i język kierowania i kliknij Wyświetl propozycje. Otrzymasz rezultat jak poniżej. Google pogrupował słowa kluczowe między innymi jako grupy reklam, ponieważ narzędzie Adwords można również użyć w celu przygotowania płatnej kampani reklamowej, którą narazie możemy pominąć. Dla nas interesujące są Propozycje słów kluczowych i własnie w tę zakładkę klikamy.
planer google adwords 3

planer google adwords 4

W tabelce na górze znajdziesz wszystkie wyszukiwane przez Ciebie słowa kluczowe, niżej propozycje słów kluczowych sugerowanych przez Google. W kolumnie średnia miesięczna liczba wyszukiwań możesz sprawdzić średnią liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego na podstawie wybranych ustawień kierowania (w naszym przypadku w Polsce i po polsku). Przyjrzyjmy się bliżej naszemu słowu kluczowemu:
torebki handmade są wyszukiwane w Polsce średnio 140 razy w miesiącu i konkurencja na dane słowo jest średnia. Sprawdźmy, co stanie się, gdy wpiszemy bardziej ogólne słowo kluczowe, np. torebki.

Torebki wyszukiwane są średnio 27100 razy w miesiącu oraz charakteryzują się wysoką konkurencją.

Choć na pierwszy rzut oka bardziej korzystny mógłby wydawać się wybór słowa „torebki”, wybierając słowo kluczowe warto kierować się nie tylko liczbą wyszukiwań, ale również konkurencją. Wpisując w wyszukiwarce Google słowo torebki możesz zauważyć, że na stronie wyników wyszukiwań pojawia się wiele płatnych reklam. Oznacza to, że liczba reklamodawców konkurujących o nasze słowo kluczowe jest bardzo wysoka. Co oznacza to w praktyce? Najwyższe pozycje w rankingu Google przypadną znanym i dużym markom, Twój sklep będzie można znaleźć najprawdopodobniej dopiero na dalszych stronach wykazu.

Warto wiedzieć, że strony z pierwszej dziesiątki wykazu stron Google generują łącznie aż 89,71% ruchu, strony pokazywane na drugiej stronie wyników już tylko 4,37% ruchu, na trzeciej – 2,42%, a witryny z kolejnych stron wyników generują mniej niż 1% kliknięć. Warto zatem „walczyć” o pozycję w pierwszej dziesiątce.

Ale! Osoba wpisująca w wyszukiwarce tak ogólne słowo jakim są torebki jest najprawdopodobniej w większym stopniu nastawiona na przeglądanie produktów niż na ich kupno. Warto zatem wybrać bardziej konkretne słowo kluczowe, jak np. torebki handmade, a jeszcze lepiej np. torebki handmade na ramię z filcu.

Wybierając słowa kluczowe należy:

  • Porównać średnią liczbę wyszukiwań słów oraz wypróbować różne warianty tego samego hasła (liczba mnoga, synonimy, kolejność słów w złożonych nazwach);
  • Pamiętać, że nie jesteś sam / sama na arenie Google. Zastanów się czy dasz radę konkurować z dużymi stronami internetowymi!
  • Zadać sobie pytanie, czy dane słowo kluczowe / zapytanie odzwierciedla paletę oferowanych przez Ciebie produktów: Jeżeli sprzedajesz torebki z filcu ze skórzanymi elementami, nie wybieraj słowa kluczowego „torebki skórzane” tylko dlatego, że ma więcej wyszukiwań niż „torebki z filcu”.

Jeżeli udało Ci się znaleźć słowo z przyzwoitą średnią liczbą wyszukiwań w miesiącu i średnią lub niską konkurencją (może się oczywiście zdarzyć, że niezależnie od starań, konkurencja dla Twojego słowa kluczowego będzie zawsze wysoka) masz już słowo kluczowe dla strony głównej sklepu.

Następnym krokiem jest znalezienie bardziej specyficznych słów kluczowych (tzw. długiego ogona słów kluczowych) dla poszczególnych produktów, takich jak np. wcześniej wspomniane „torebki handmade na ramię z filcu”. Długi ogon słów kluczowych możesz użyć na stronach produktowych. Używając odrębnych słów kluczowych na stronie głównej Twojego sklepu i stronach produktowych możesz odpowiedzieć na bardziej szczegółowe zapytania ze strony potencjalnych nabywców.

Co to jest długi ogon słów kluczowych?

Popularne słowa kluczowe są oczywiście ważne, jednak tak naprawdę odpowiadają za mniej niż 30% wszystkich zapytań kierowanych do wyszukiwarek. Pozostałe 70% zapytań przypada właśnie na długi ogon słów kluczowych, który składa się z setek milionów nietypowych zapytań. Tego typu zapytania zadawane są zaledwie kilka razy lub nawet tylko jeden jedyny raz, ale łącznie odpowiadają za zdecydowaną większość popytu na informacje kierowanego do wyszukiwarek, co widać na poniższym diagramie:

planer google adwords 5

Źródło: http://sprawnymarketing.pl/artykuly/podrecznik-seo-dla-poczatkujacych-seomoz/

Koncentrując się na słowach kluczowych udzielających odpowiedzi na niszowe zapytania generujesz wprawdzie niższy, jednak bardziej wartościowy ruch na stronie. Pamiętaj również, aby opisując dany produkt, używać synonimów słowa kluczowego. Dzięki temu opisy i teksty znajdujące się na Twojej stronie będą przejrzyste i naturalne – przyjemne dla ucha i dla użytkownika:)

Co zyskujesz?

  • wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Googleinfografika_shop_wiosna-05
  • więcej potencjalnych klientów
  • większy ruch na stronie Twojego Sklepu
  • większą sprzedaż


Kilka słów o autorze: DaWanda to unikalne produkty od twórców i projektantów. Szukasz produktów handmade i design, chcesz się przekonać czym jest nowoczesne rękodzieło? Na DaWandzie znajdziesz produkty z autorskich pracowni . Projektanci z całego świata wykonują projekty handmade, które służą jako wyjątkowe prezenty lub produkty codziennego użytku.

Artykuł był
dla Ciebie pomocny?